Informații suplimentare
După contactul cu clientul, psihologul clinician începe procedura de evaluare psihologică cu referire la factorii psihologici implicați/ relevanți pentru sănătate și boală, apoi în funcție de rezultate, clientul beneficiază de cel puțin o ședință de tip psihoeducativ de prezentare a rezultatelor, ședință asimilabilă unui proces de consiliere primară sau este îndrumat spre alte servicii.
EVALUARE ȘI TESTARE SIMPTOMATICĂ/SINDROMATICĂ
Evaluarea și testarea simptomatică/ sindromatică presupune utilizarea observației, a interviului clinic, a testelor și inventarelor clinice dar și a altor metode cu scopul încadrării diagnostice a problemelor emoționale, comportamentale și cognitive cu care se înfățișează clientul. De asemenea, în cadrul evaluării simptomatice și sindromatice, poate fi urmărită și evoluția simptomelor în prezența sau în absența tratamentului. Evaluarea simptomatică nu presupune doar identificarea simptomelor clinice evidente (de exemplu, simptomele anxioase sau depresive), ci și evaluarea unor constructe sau trăsături subiacente sau vulnerabilizante (de exemplu, intoleranța la incertitudine).
► Durată şedinţă: 60 min
► Instrumente utilizate:
• Interviul clinic
• Observatia directă
• PDSQ
• Beck
• Hamilton
EVALUAREA ȘI TESTAREA DEZVOLTĂRII
Evaluarea și testarea dezvoltării face referire la aprecierea expertă și bazată pe o metodologie empirică de cuantificare a întârzierilor sau anomaliilor developmentale întâlnite de obicei la copii sau la persoanele tinere. Evaluările dezvoltării cuprind arii multiple – limbaj, intelect, memorie, atenție și se suprapun într-o oarecare măsură cu cele cognitive (vezi EP4); accentul cade însă pe situarea comparativă a subiectului față de un standard normativ, dar dinamic, de dezvoltare.
► Durată şedinţă: 60 min
► Instrumente utilizate:
• Interviul clinic
• Observatia directă
• PDSQ
• Beck
• Hamilton
• Portage
• Test arbore
EVALUAREA ȘI TESTAREA COMPORTAMENTELOR
Evaluarea și testarea comportamentelor este complementară evaluării simptomatice – în funcție de specializare, se pot utiliza diferite metode, de la observare sau interviu clinic, la utilizarea scalelor sau a suportului tehnologic. Indiferent de specializare, comportamentele problematice sunt caracterizate de deficit comportamental (de exemplu izolarea depresivă reprezintă un deficit al comportamentului normal de socializare), de exces comportamental (spălatul pe mâini în tulburarea obsesivcompulsivă) sau de devianță comportamentală (agresivitatea interpersonală sau furtul).
► Durată şedinţă: 60 min
► Instrumente utilizate:
• Interviul clinic
• Observatia directă
• COPE
• ADL
• Beck
EVALUARE ȘI TESTAREA ABILITĂȚILOR COGNITIVE
Evaluarea și testarea abilităților cognitive (în special ale adultului) face parte integrantă din competențele de nucleu ale psihologului clinician, în accepțiunea clasică și încetățenită a domeniului. Testarea acestor abilități are un impact mai scăzut pe domeniul consilierii și aproape inexistent în demersul psihoterapeutic, dar are un rol important în ceea ce privește activitatea psihologilor în domeniul geronto-psihologiei sau neuropsihologiei (în special în evaluarea pacienților cu leziuni cerebrale).
► Durată şedinţă: 60 min
► Instrumente utilizate:
• Interviul clinic
• Observatia directă
• PDSQ
• Beck
• Hamilton
• MMSE
• Test ceas
• Reissberg
• Gafs
• M.A
• A.P
• R.C.R
EVALUARE ȘI TESTAREA PERSONALITĂȚII
Evaluarea și testarea personalității reprezintă una dintre competențele cele mai experte ale psihologului clinician, în special în treptele superioare de specializare. Diversificarea instrumentelor de evaluare a personalității, precum și însușirea unor maniere complexe sau diversificate de evaluare (inclusiv evaluarea proiectivă sau cu utilizarea mai multor instrumente) reprezintă semnătura de expertiză a clinicianului și poate avea un rol crucial în ceea ce privește recomandările pentru terapie psihologică și psihiatrică, dar și în situații diverse cum ar fi expertiza psihologică. Utilizarea unor instrumente complexe de evaluare a personalității nu face parte din competențele de nucleu, dar cateogric poate facilita procesul de intervenție.
► Durată şedinţă: 60 min
► Instrumente utilizate:
• Interviul clinic
• Observatia directă
• PDSQ
• Test Arbore
EVALUARE A FUNCȚIONĂRII ADAPTIVE
Evaluarea și testarea funcționării presupune o serie de evaluări centrate în jurul strategiilor de coping și de gestiune a stresului. De asemenea, aceste trăsături pot fi corelate cu măsurătorile propuse de psihologia pozitivă (reziliență, speranță, stare de bine). Funcționarea adaptivă are o legătură directă cu constructul de calitate a vieții
► Durată şedinţă: 60 min
►Instrumente utilizate:
• Interviul clinic
• Observatia directă
• COPE
EVALUARE A ABILITĂȚILOR SOCIALE ȘI RELAȚIONALE
Evaluarea abilităților sociale și interpersonale reprezintă o parte centrală a procesului de consiliere, și, într-o mai mică măsură a celui de psihoterapie sau a celui de psihologie clinică. Pe de altă parte, școlile psihoterapeutice centrate pe insight încurajează practicanții metodei să dobândească competențe clinice (de interviu și observație clinică) în identificarea tiparelor relaționale și de atașament.
► Durată şedinţă: 60 min
► Instrumente utilizate:
• Interviul clinic
• Observația directă